Dublin citytrip #1

Van 15 tot en met 18 december 2017 hebben mijn vrouw en ik een bezoek gebracht aan de prachtige stad Dublin. Deze periode is voor ons bijzonder, omdat wij elkaar toen hebben leren kennen. Dit jaar is dat 22 jaar geleden alweer. En wij trachten dat altijd wel te vieren met een leuk uitje. Dit jaar was het dus Dublin geworden. Dit keer kon ik het uitje meteen combineren voor een aantal fotoprojecten die ik komende tijd zal uitwerken.ย Voor deze citytrip heeft Nikon mij gesponsord met 2 top spiegelreflexcamera’s. De D7200 en de D500 en de 85mm en 10-35mm objectieven van Nikon.

Deel 1: Vrijdag 15 december 2017…

We vlogen heen vanaf Schiphol Airport naar Dublin en eenmaal aangekomen konden we op de luchthaven meteen onze huurauto ophalen. Eerst naar de servicebalie van Avis waar de papieren in orde werden gemaakt en toen werden we naar de parkeerhaven gebracht met een busje alwaar wij ons voertuig konden ophalen. En dan is het wel eventjes wennen, want in Ierland rijd men links. En voor mij persoonlijk was het de eerste keer dat ik in een auto reed waar alles aan de andere kant zat. Maar gewoon gaan en het went al gauw.

Ons hotel bevind zich pal midden in het centrum van Dublin, namelijk aan de beroemde O’Connell Street. Achter het hotel bevind zich de Marlborostreet alwaar wij onze auto konden parkeren tegen gereduceerd tarief (het hotel gaf ons 50% korting op het geldende parkeertarief). De eerste nacht op onze hotelkamer was luidruchtig. We zaten op de tweede verdieping en pal boven een pub. Na overleg met het hotel konden we ons verplaatsen naar de zesde verdieping, hetgeen een flinke verbetering bleek.

O'Connellstreet
Ons uitzicht vanaf verdieping 6 van ons hotel

Enfin, terug naar de eerste dag. We hadden onze auto geparkeerd en met de cameratas op de schouders vertrokken we richting O’Connellstreet. Even ingecheckt in het hotel en toen meteen naar de Hop on Hop off bussen. Wij namen een 48 uur kaart voor 2 personen van de groene bussen van Do Dublin. Maar voordat we de bus ingingen hebben we eerst een ontbijtje genomen bij Ann’s Bakery (zijstraatje van O’Connellstreet ter hoogte van de grote Punt (de hele hoge pilaar)). Daar hadden we een heerlijke toast met avocado en gepocheerd ei met geroosterde chorizo. Erg lekker. Wat opvalt gedurende de periode dat wij in Dublin waren is dat Kerst uitbundig wordt gevierd. Veel versieringen, veel activiteiten, veel kerstmuziek ๐Ÿ™‚ Erg gezellig dus, mits je van de kerstperiode houdt!

Toen we ons ontbijtje op hadden, zijn we richting de bussen gelopen. We zijn direct de bus ingestapt en hadden inmiddels al een plan de campagne gemaakt. We zouden eerst een stukje rijden en dan bij Trinity College uitstappen om daar de boel te verkennen. We hadden maar een paar uurtjes, want om 16:00 uur moesten we ons melden bij The Guinness Storehouse voor een rondleiding.

Onze eerste “Hop Off” was vlakbij een prachtig oud treinstation “Connolly Station“. Daar vlakbij haalden we koffie, want daar waren we inmiddels ook wel aan toe. Het was koud en we waren vroeg wakker vandaag, dus het mocht inmiddels wel. En natuurlijk ook even een selfie met de Nikon gear ๐Ÿ˜‰

Toen zijn we een stukje de straat uit gaan lopen om richting Trinity College te gaan. Daar hebben we een beetje rondgelopen en de architectuur bewonderd, foto’s gemaakt en geluncht. Toen weer de bus in richting Kilmainham Gaol. Daar was het enigszins wat drukker en moesten kaartjes kopen voor de rondleiding die pas over ruim een uur later plaatsvond. We hebben het hier over de gevangenis van Dublin, alwaar belangrijke historische figuren uit de Ierse geschiedenis hebben gezeten (en sommigen hun laatste dagen voor executie). Maar omdat we tijd over hadden konden we eerst nog een ander museum bezoeken dat op loopafstand hiervan ligt: het nabij gelegen Irish Museum of Modern Art.

In dit laatste museum kwam mijn vrouw op het idee voor een nieuw fotoproject, dat ik in 1 van mijn volgende blogs zal behandelen. Wordt vervolgd dus!

De weg ernaar toe is ook het bezichtigen waard. Een rustig parkje met een mooie entree langs een kleine begraafplaats. Enfin, leuk om even te bezoeken, maar we konden niet al te lang blijven, dus op naar de gevangenis. Hier kregen we een rondleiding met mooie verhalen over hoe het hier vroeger aan toe ging. Het zal geen pretje zijn geweest. Het is overigens wel een mooie fotogenieke plek! Ik heb er dus een hele hoop kiekjes gemaakt. Hier kwam de 10-35mm kitlens van Nikon goed van pas. Deze heeft een flinke groothoek waarmee ik dus een mooi geheel kon vastleggen.

Kilmainham Goal
Binnenplaats van de gevangenis
Kapel in de gevangenis
Doorkijk in 1 van de cellen

Nadat we de gevangenis hadden verlaten zonder te betalen, moesten we met de benenwagen haastten naar het letterlijk en figuurlijke hoogtepunt van deze heerlijke vrijdag: de Guinness Storehouse. We hadden al vooraf tickets gekocht voor een bepaalde tijd, dus we moesten ons wel op tijd melden. We kwamen prima op tijd aan. Het is een enorme fabriek, waar een deel is bestemd voor het publiek. Zo is het ook typisch ingericht. Ontzettend toeristisch, maar ook ontzettend leuk en gezellig. Na binnenkomst namen wij direct de lift naar de rooftop bar om te genieten van het prachtige uitzicht over Dublin met een biertje in de hand!

Over de Nikon apparatuur

Nikon Nederland heeft apparatuur beschikbaar gesteld voor deze citytrip: de Nikon D500 en de Nikon D7200. Allereerst iets over de D7200 van Nikon: het toestel is geรฏntroduceerd in 2016. De behuizing voelt solide aan en kan tegen flink wat weersomstandigheden. De body heeft 2 SD kaartsleuven, handig voor als je een backup in camera wilt maken van je raw bestanden. Helaas heeft dit toestel geen kantelbaar scherm, dat zou in een volgende versie een mooie toevoeging zijn. De bediening is vrij duidelijk, al moest ik even wennen (ik schiet normaliter met een camera van de concurrent ๐Ÿ˜‰ ). Het toestel is voorzien van een zoeker die het beeld volledig weergeeft. Dat is een fijne bijkomstigheid. Het is ISO bereik is hoog, al gaat dat wel gepaard met de nodige ruis. Een aantal testjes op de hele hoge ISO waarden leverde geen bruikbare plaatjes op. Gelukkig kun je de ISO op automatisch zetten, waarbij je kunt aangeven wat de maximale ISO waarde mag zijn. Dus ook op de automatische stand kun je de ruis tot een minimum beperken.

Autofocus moest ik even aan wennen. De camera is uitgerust met de MultiCAM 3500 II-module, die ook bij weinig licht goed scherpstelt. In de praktijk bleek deze over het algemeen betrouwbaar. Bij schemeringen heeft de AF wel wat meer tijd nodig. Ik heb dit systeem niet met telelenzen getest, maar ook dit schijnt tot een flink diafragma te werken.

In mijn volgende BLOG over Dublin zal ik mijn ervaringen vertellen over de D500.

Na dit geweldige avontuur zijn we vanuit deze locatie gaan lopen naar ons hotel. Onderweg hebben we een pitstop gemaakt in de oudste pub van Dublin: The Brazen Head. Daar hebben we heerlijk gegeten in een gezellige atmosfeer. Zeker een aanrader! Na het diner zijn we versleten ons bed ingedoken (en nog even gekeken naar The Voice of Holland via de Ziggo Go app) ๐Ÿ˜‰

Author: Angelo van der Klift

Angelo van der Klift is a Dutch Photographer and Digital artist based in Rotterdam, the Netherlands. With his advanced Photoshop skills he can make the impossible possible. Angelo uses photography as a tool to create stunning digital artwork that tells a story.